Har du, liksom jag en (eller flera) favoritdoft som du snudd på alltid sträcker dig efter? Kanske har du flera  favoriter, dofter du känner att du inte vill vara utan någonsin. Yves Saint Laurent Opium Vapeurs de Parfum är en sådan doft. Opium VdP är en betydligt mjukare, lättare och både bokstavligt och bildligt ljusrosa version av den mustigt mörkröda Opium från 2009 (som i sin tur är en enligt många ganska urvattnad och blek version av klassikern Opium från 1977 - jag gillar dock båda!). Opium VdP liknar till karaktären en silkestunn, rökelsedoftande slöja. Krispig, ren och full av citrus, mjukt vitblommig, toppad med rosépeppar och vilande på en bas av trä, muskotnöt och rökelse. En otroligt finstämd komposition!
 
En citrusgarnerad rökighet är vad som når min näsa vid första sniff. 
Vapeurs de Parfum betyder bokstavligen "parfymångor" på franska och här har man verkligen valt rätt namn för den parfymens karaktär - den är verkligen rökig men utan att ge dig en hostattack (det är alltså inte den sorts rökighet som påminner om att råka stå för nära utegrillen på sommaren och bli översköljd av tändvätskfyllda rökmoln eller som att dra ditt första, alldeles för djupa halsblott på en ciggarett...) - nej, rökigheten kommer från bra rökelse och thus, en ganska safe kontorsdoft. Jag tycker mig även fånga upp den mjuka, nästan gräddiga ambern i botten av kompositionen med. Citrusen är närvarande med sin krispiga fräschör snarare än att ta form av alldeles för starkt rengöringsmedel, och friskheten balanseras med sötman som kommer från små lättsamma apelsinblommor som värmts upp av värmande sommarsol. Med Opium VdP upplever jag inte att det finns en riktigt tydlig bas utan det är som att hela kompositionen sömlöst har vävts samman i en silkestunn slöja som lägger sig på huden för att slutligen bli ett med den - för att sedan försvinna utan ett spår. 
 
Yves Saint Laurent Opium Vapeurs de Parfum är en av de dofter jag absolut oftast sträcker mig efter i mars-april-maj och jag tycker den är en solklar vårdoft, lika självklar som att knopparna på träden förr eller senare börjar blomma ut och som att det faktiskt vår och sommar till slut. 
top: rosépeppar, mandarin
♥ apelsinblomma, jasmine
bas: vanilj, träiga noter, rökelse, muskot, amber, bensoin, patchouli
 

Kommentera

Publiceras ej