Hej hallå och long time no see!
Har varit alldeles ohemult dålig på att uppdatera någonting alls på bloggen sedan november. Saker hände, livet, sänghäng i många dagar i streck, allmänt senhöstmörker-humör med mera och blogginlägg skjuts upp. Nu är det ju redan december och julen är här om bara några dagar. Vilken, vilka dofter kommer ni använda under jul? Har ni bestämt er julaftonsdoft? 

Jag har inte det men funderar på antingen Guerlain Mitsouko Edp (mossa, persika, chypre mmmm) eller fina Krasnaya Moskva Novaya Zarya (ylang-ylang, iris, carnation). Förra året bar jag dock Dita Von Teese Rouge  och om denna ska jag berätta lite kort. 
 
Minns ni Dita? Dita Von Teese gjorde sig känd i början av 2000-talet och jag minns det väl, jag lyssnade på Marilyn Manson (som hon var gift med), läste om henne i en och annan skvallertidning (i smyg) samt beundrade hennes burleskkonst, looks och uppträdande i ett enormt champagneglas... Under 2010-talet släppte hon ett par dofter under eget namn: Dita von Teese (2011), Erotique (2013), FleurTeese (2013) och Rouge (2012). Alla dofter är idag tyvärr discontinued och jag ångrar att jag inte tog chansen att införskaffa alla när jag hade den inom räckhåll. Men Rouge finns i hushållet i alla fall. 
 
Jag kommer inte göra någon djupare analys av färgen röd i västerländsk kultur, symbolik med rött läppstift, röda naglar, historiken med röda skosulor och så vidare. Blod, kärlek, passion, hetta, sensualitet, eld. I dofternas värld kryllar det av parfymer som har "red" eller "rouge" i sina namn (Hugo Boss Deep Red, Armani Prive Rouge Malachite, Elizabeth Arden Red Door och många därtill) och de brukar vara populära när kunden vill ha en parfym som upplevs som sexig, varm och sensuell. Dita Von Teese Rouge är skapad för att vara "the elixir of seduction, sexy and elegant as Dita herself". Nå, lever Rouge upp till att vara denna förförelsens elixir? Jag vet inte jag, det beror väl på vem bäraren är tänker jag men det är absolut en trivsam doft för juletider :)
 
 
Rouge öppnar upp med noter som för mina associationer till något liknande gummi eller vinyl. Jag kan inte erinra mig exakt hur latex doftar men om det stod i notpyramiden att latex var en av noterna i doften, ja då skulle jag köpa det omedelbums. Efter "latexöppningen" (alltså märk väl att varken gummi, vinyl eller latex står med i noterna så räds inte!) nalkas saftiga röda frukter, pur (vuxen) sötma och torrt trä. I ärlighetens namn och ärlig vill en ju vara, så har jag svårt att säga exakt vad Rouge doftar som och vilka noter som står ut. Det finns en fruktighet, en saftig fruktighet som blandas samman med lätt tvålighet från någon blomma (som jag antar är magnolia) och en hjärtlig kopp svart te med bergamott. Jag tycker att Rouge är fin, mjuk och inte mer sensuell än den trivsamma känslan av att gå omkring och pula hemma iklädd en mjuk silkig pyjamas och sedan störta ner i soffan och få sina fötter masserade av sitt sällskap. Inte nödvändigtvis ett förförelsens elixir för just mig men vad gör väl det...
 
Liknar Dita Von Teese Rouge någon annan doft? Nja och mja. Alltså när jag gick i mellanstadiet på 90-talet så var det Date-dofternas gyllene tid. De såldes på vanliga snabbköpet/mataffärn och jag minns en av flaskorna som var röd (kan den ha hetat Alexandra?) - lite lite så kanske Rouge doftar om än vagt, odefinierat "kryddigt" pepprigt och rödfruktigt. Annan association som också den är väldigt vag är Rituals Elixir d'Orient (på grund av den syntetiska gummiliknande öppningen som blandas med rejäl dos peppar) och Kenzo Amour  (båda har te bland noterna). Vad jag vill säga är dock inte att Rouge faktiskt doftar som en av dessa nämnda dofter utan att min lille hjärna associerar till dem. Så äre. 
 
Flaskan though. Även om jag inte hade tyckt om Rouge för juicen så hade jag älskat den för flaskan - rubinröd och som en perfekt formad juvel som ligger rätt i handen, med guldkork och röd liten sammetsrosett. Den gör sig helt klart fin på nattduksbordet/sminkbordet/i bokhyllan/på piedestal. 
 
 
 
 
Top: bergamott, rosépeppar, apelsin
Hjärta: magnolia, kinesiskt svart te
Bas: tränoter, amber
 
Does anyone remember Dita Von Teese? She was and is the burlesque artist that made herself known in the beginning of the 2000's. With pale goth white skin, raven black hair and cherry red lips, her style is iconic and her performance in an enourmous champagne glass is, I would dare say iconic as well. 
Dita launched a couple of perfumes in the 2010's and I am glad to have one of them, Rouge (2012). Rouge is said to be "the elixir of seduction, sexy and elegant as Dita herself" and to me, I see Rouge more like a nice, "comfy chilling at home in a soft silk pyjamas while gettig my feet massaged by a significant other"- kind of fragrance. Maybe not as sultry and seductive as it wants to appear but nice and warm enough for cozy moments. 
 
Rouge opens up with a note I can only describe as rubber-ish or even vinyl- or latex-like. No such notes are added in the description but my nose detects them, simple as that. It continues with a red fruity juicyness, a hint of hard magnolia soap, a handful of red pepper and some dry woods in the base. 

Overall, Dita von Teese Rouge is a pleasant red scent that works super well for Christmas and the juice comes in a super cute ruby red flacon with a gold cap and a velvet ribbon. Too bad it is discontinued but if you get the chance to buy it, you should - if not to keen on the scent itself, be keen on the bottle!
 

Kommentera

Publiceras ej