I juni i år introducerade parfymören Henrik Lestréus sitt eget märke Svensk Parfym. Dofterna är framtagna av Henrik själv och hans egen tolkning av Sverige då som nu: 

"Svensk Parfym is a unique concept of fine fragrances, inspired by Sweden, made in Sweden. Svensk Parfym is an interpretation of Sweden by scent, just as it is and as it once was. Its nature, landscapes, cultures, people, cities, villages, history, present and future, all inspire and contribute to this unique craftsmanship – perfumery, standing as good as it gets, with one leg in science and the other in artistry." 
                     
                                                                                       - Henrik Lestréus, på sin hemsida
 
 
Vid lansering fick jag prova dofterna genom små handfixade samples (happy) och jag ska kortfattat dela med mig min upplevelse av dem.
 
STILLA
Stilla öppnar upp med en tydlig mint/mentolliknande not och granbarr. Stilla har den där aromatiska karaktären som bara känns väldigt grön, inte illgrön, inte knoppar på träden-grön utan mer örtgrön, liksom aromatisk. Jag kan ana hintar av granbarr och odefinierade träslag (jag är inte ett dugg bra på att plocka ut diverse träslag som noter i parfym) och hela kompositionen andas lugn. Tro på sjutton med det namnet!
Jag läser på beskrivningen av noterna att Stilla innehåller lavendel och det förvånar mig ej. Lavendel är även det en not som jag egentligen är väl bekant med (hallå, uppväxt med mamma och mormor som brukade plocka lavendel för att torka och sedan sy in i tygpåsar, alltså lavendeldoftpåsar). Det är en ganska fridfull och lugnande not som ju ofta används i diverse konkokter med hopp om att bäraren, eller luktaren ska få ro och kanske få sova lite. Jag vet ej om lavendel biter på mig och inte heller är det en favoritnot men nog fyller den sin givna roll i Stilla
 
Allt som allt är Stilla en lugn, lågmäld doft som påminner om doften av känslan av att ligga på en soluppvärmd brygga en sommarkväll, medan solen glider bort och iväg och grönskan omkring är i färd med att samla kvällsdagg på sina blad. Hållbarhet på min hud - några timmar. 
 
Noterna är: lavendel, eukalyptus, tränoter, musk 
 

 
VIRKE
Virke är känns somrig i sin lätt, fruktiga lätt akvatiska fräschör men är tyvärr också den doft som vill hålla sig kvar minst på min hud. Kanske för att det är vinter? (vinterhud är ju ofta torrare än sommarhud vilket i sig är en ganska dålig förutsättning för att parfymer ska bli långlivade på huden - åtgärd, smörj huden!). Virke öppnar upp med en rejäl dos citrus i toppen och den citrusfrukt som står ut är citronen. Det är vad min näsa vill få det till iallafall. I notbeskrivningen finns det nämligen ingen citrus men näsan plockar ju upp citrus, vad gör en. Hursomhelst. Efter citrus kommer rikligt med fruktigt hallon och det är verkligen hallon från dignande buskar, alltså inte hallonsylt eller hallonsaft. Virke är den sötaste och fruktigaste av de tre dofterna och således kanske den i gemene persons ögon, mest "lättburna" doften. 
 
Noter: Hallon, tränoter, musk
 

 
 
PRAKT
 Prakt är den tredje och sista av de dofter jag har provat från Svensk Parfym. Prakt öppnar upp med en käftsmäll, om än behaglig av rabarber. Tänk dig att du dyker ner i ett hop rabarberplanter och så ligger du kvar där, låter de stora ståtliga bladen skugga dig. Sedan...tar du ett rejält bett av en gedigen rabarberstjälk och känner hur syrligheten liksom gör din tunga alldeles torr och sträv. Rabarberplantan i Prakt är verkligen rabarberplanta, alltså no kidding mörkgröna majestätiska blad med all sin ursprungliga syrlighet och väldigt långt ifrån sötat rabarberkompott/paj. Om du önskade dessert så kommer du bli besviken. 
Om du däremot önskar skog och gröna blad så har du kommit rätt. Den andra noten som riktigt tar för sig i Prakt är svartavinbärsblad och en barnhandfull svartavinbär och på många sätt påminner doften en del om The Vagabond Prince Enchanted Forest. Tycker jag och tydligen en del andra enligt Fragrantica. (det är dock givetvis två olika dofter för ingen doft i parfymens värld är den andre lik). Prakt är min favorit av de tre dofter jag provat och jag tycker den är riktigt vacker, den får mig att tänka på mörkgröna blad som i början är kärva och torra men som under dagen övergår till en lättare fruktighet, en ljusare grönska som påminner om en vårdag i skogen. 
 
Noter: svartavinbärsblad, vilda bär, krusbär, rabarber, äpple, regnnoter, svarta vinbär,
äppelträ och jordiga noter 
 
Carl Moll, Birchwood in the Evening från 1902. picsource
 
Svensk Parfyms dofter är verkligen välgjorda och det märks att det ligger mycket tanke och känsla bakom hantverket. Som uppväxt i Sverige är det lätt att känna igen de noter som finns i dofterna Prakt, Virke och Stilla och kanske tycker jag mig också förstå de atmosfärer och känslostämningar som skaparen vill förmedla. Jag tänker iallafall att det beror på att jag är uppväxt här i Norden, känner till hur syrlig rabarber får tungan att dra ihop sig, hur olika träslag doftar i skogen en kylig dag (även om jag inte kan plocka ut varje träd för sig) och hur skymningen förmedlar ett alldeles speciellt ljus och vemod under slutet av en varm junidag.  
 
Det är givetvis tolkningar och det finns inga facit vad gäller hur mottagaren upplever ett konstverk, en filmsnutt, en dikt eller en doft. Kanske yrar jag för klockan är sent/tidigt men om du är sugen på att prova en doft eller flera som transporterar dig till en alldeles speciell sinnestämning, ett minne från din barndom parfymerat med rabarber, till en bit svensk björkskog en solig majdag eller... ja då tycker jag gott att du kolla in Svensk Parfym.
(finns möjlighet att köpa samples av dofterna, bra va!) 
 
 
 
Svensk Parfym is (obviously?) a Swedish perfume brand introduced by creator Henrik Lestréus in June this year. On the homepage Svensk Parfym you can learn more about the idea behind the brand, the interpretation of Sweden and its nature, culture and people in each scent. I have tried 3 of the scents so far, Stilla, Virke and Prakt and they are all beautifully crafted, and contains notes like the most tart and green rhubarb you can imagine, a plentiful of green leaves and blackcurrant leaves, wild berries, lavendel, rain notes, earth notes and woods... if you want to learn more about Svensk Parfym, I can truly recommend the homepage - where you also can sample the perfumes already mentioned + the newer scents of the brand. 
 
 
Snart är det december och när jag tittar ut genom fönstret denna arla novembermorgon, så är det redan (YES!) snö och kallt ute. Jag myser för jag råkar vara en av de där personerna som nästan ses på som några slags barnsliga fån (hah!) som älskar snö, som uppskattar när vintern faktiskt uppför sig som vinter och det isar, frostar, glittrar och snöar ute. En snötäckt värld ger mig lugn och fungerar rogivande och om det svenska vinterhalvåret ska bestå av mörker, så fungerar snön som någon slags räddare i misären. 
 
Nog om det. Det är november och snart december och jag börjar tänka på jul. Jul och juledofter givetvis.  Mörkgröna aromatiska granbarr, nybakade saffransbullar, pepparkakor, saftig fruktkaka, nejlikor i apelsiner, doften av rinnande stearin, frostrade transbär och mandarinskal och så vidare... och glögg. Den glöggigaste doften jag vet och som kombinerar sitt glöggskap med saffransbulle råkar vara L'Artisan Safran Troublant. Doften skapades år 2002 av parfymören Bertrand Duchaufour (som har gjort en rad andra dofter för huset) och innehar ett olfaktoriskt tillhörande av familjen Oriental Spicy. [kan också tillägga för de som inte vet eller inte bryr sig eller ba har missat det, att L'Artisans parfymflaskor ändrade design för några år sedan - om en gillar stilrena flaskor i svart glas så är tiden för vurm av L'Artisanflaskorna nu, om en däremot gillar typ färg, olika former, roliga etiketter...ja, då är tiden för vurm tråkigt nog  förr]
 
Till doften: den första noten som ger sig till känna efter riklig applicering på min torra vinterhud är, hör och häpna saffran (och rikligt med sockrig sötma)! The name does not lie här, utan här har skaparen verkligen sett till plocka fram huvudnoten, noten i parfymens namn tidigt i kompositionen. Saffranet i Safran Troublant doftar verkligen nybakad saffransbulle och även om jag genom livet har närt en aversion emot bakverket på grund av dagistrauma (jag blev tvingad av en dagisfröken att käka lussekatt vid ett Luciafirande när jag var 3, och spottade sedan ut en bit tuggad bulle i hens hand i ren protest), så upptäcker även jag ett ordentligt sug efter nybakade kryddiga lussebullar. 
 
 
 
Någon timma eller så in i kompositionen så gör rosen entré. Det är en sådan där 
klassisk röd ros, yppig, saftig och elegant, och ungefär som ett dramatiskt rött sammetsdrapperi på en gammal teater eller matiné (närvarande men utan att stjäla showen liksom). Ros, saffran och annat vilar på en fluffig mjuk bädd av lenaste vanilj och med jämna mellanrum så ger vaniljen ifrån sig små mjuka puffar som når min näsa, under doftens basfas.  

L'Artisan Safran Troublant håller sig (tack och lov) under hela sin levnadstid på huden på rätt sida bageri - den skulle platsa på riktigt ett gemytligt bageri med rustika trämöbler och stearinljus på borden (och det är bara ibland jag upplever att den balanserar på gränsen till att bli aningen för söt). 
 
L'Artisan Safran Troublant finns att köpa både som helflaska och sample på svenska Fragrance & Art, kan verkligen rekommendera på grund av fantastiskt bra utbud och framförallt, möjligheten att kunna köpa samples på dofter innan en eventuellt bestämmer sig för helflaska. Besök! 
 
Noterna, ej i pyramidform: passionsblomma, saffran, sandelträ, socker, vanilj, röd ros, ingefära. 
 
 
 
Are you like me, a lover of winter (real winter) with lots of glittering snow, frosted cheeks a generally feeling of cozyness? Do you also happen to be a lover of glögg and lussekatter? (mulled wine and saffron buns?) Do you even want to smell like a lussekatt perhaps? Then L'Artisan Safran Troublant might just very possibly be a scent for you. 
 
L'Artisan Safran Troublant was created in 2002 by nose Bertrand Douchafour and is part of the olfactoric family called Oriental Spicy. Safran Troublant opens up with a copious amount of safron in the top notes and it stays like that for a time. After a while, an mere hour or so, the classical red rose (the kind of red rose that is like the equivalent to a heavy red velvet curtain at the old fashioned theatre or cinema, it it just always present there in the background but doesn't steal the scene). The safron and rose is accompanied by a generous amount of sugary sweetness and rest on a soft fluffy base of vanilla. 
 
The perfume notes are passion flower, saffron, sugar, sandalwood, vanilla, red rose and ginger. 
 
In Sweden you can buy it from Fragrance & Art, highly recommended! ♥
 
 
 
Modehuset Chanels dofter har aldrig lockat mig, aldrig talat till just mig. Med sin sobra elegans,raka linjer och minimalistiska estetik har inte varit parfymhuset (eller modehuset, om jag var gjord av pengar) för mig. Tidlösa klassiker som guldgula, aldehydstinna Chanel N°5 är inte alls min grej, den är alldeles på tok för kvav, tung och damig för mig. Tänker att himla fina Marilyn Monroe som ju sa att hon innan läggdags enbart gick till sängs "2 droppar Chanel No 5", egentligen känns som någon som skulle ha burit en varmare, mer inbjudande och liksom flirtig doft? Nåväl, doftsmak är ju högst individuellt. 
 
Chanel Coco Mademoiselle lanserades 2001 och beskrivs som en Chypre Floral. Näsan bakom är Jacques Polge som nästan bara gjort dofter för Chanel. Keira Knightley frontar doften med plutande Keira Knightley-mun och en rufsig elegant page. Chanel Coco Mademoiselle får väl ändå ses som någon slags modern lillasyster till föregångaren Coco från 1984. Jag har inte någonsin provat Coco vad jag kan minnas men jag kan tänka mig att den verkligen är ett barn av sin tid (80-talets powerdofter gick då ej obemärkta förbi). 
 
När jag bara sätter näsborrarna mot spraymunstycket på mitt sample med Coco Mademoiselle (som jag hädanefter kommer förkorta till Coco Mlle), så plockar mitt luktsinne omedelbart upp doften av apelsinblommor - jag tycker att apelsinblommor i parfym kan dofta rätt mycket som godis, som gammaldags pastiller med apelsinblomssmak typ dessa. När jag så sprayar ett par generösa sprut Coco Mlle på handleden så överröses jag av skarp citrus i alla dess former och färger -  bergamott, apelsinklyftor och mandariner samsas på huden och tävlar högljutt om uppmärksamhet. När den skarpaste citrusyran har lagt sig så känner jag något som påminner mig om kanderade apelsinklyftor (såna en kan köpa i någon finare tebutik, speciellt kring juletid) och om aprikosmarmelad. 
 
Någon knapp timma in i kompositionen så träder en städad, elegant och fuktig ros fram ur doftens hjärta. Det är ingen damig ros, ingen "tant-ros", ingen krävande, svullstig dramatisk ros, utan snarare en ren, ljus och nyduschad ros med regnpärlor på sina nyknoppade blad. Rosrädda behöver alltså inte vara rädda, rosen i Coco Mlle tar ej upp ett helt rum. I hjärtat tycker jag också att jag anar en viss krispig fräschör, som av något som påminner om doften av knappt mogna aprikoser eller krispiga gröna äpplen. Ingen av de frukterna finns dock med enligt doftpyramiden. Även en viss knappt anad krämighet finns med i kompositionen och jag gissar att det är fröken ylang-ylang som bidrar med detta. 
 
Slutfasen av Coco Mlles levnadstid på min hud är också den jag tycker bäst om. Här kommer den jordiga torra basen fram och med sin lätta träighet, vävs vetivern samman med den ganska rena patchoulin. Basen är lågmäld och träig och står i kontrast till den ganska extroverta, sprakande citrusöppningen. 
 
 
Chanels Coco Mademoiselle har karaktären av en office-friendly nytvättad citrusdoft som i min nos kombinerar doften av sköljmedel/frisk ros/aprikosmarmelad/torr patchouli på ett ytterst välskräddat och välkomponerat sätt. Inledningsvis är Coco Mlle ganska extrovert och sprakande, som ett bubblig glas mousserande vin toppat med citrusklyftor. Hennes hjärta är energiskt och rosigt, böljande utan alltför skarpa kanter och utförd med elegans och balans. Coco Mlle är inte riktigt mitt glas kolsyrat vatten men jag kan förstå att det är en parfym som tilltalar många, framförallt de som vill ha en relativt lättburen och fresh doft (utan att vara helt tappad på tyngd, värme eller sötma) som funkar vid de flesta tillfällena, vardag, finmiddag, dejt eller soffhäng.
 
+ på flaskan. Den är så fantastiskt söt med sin skimrande roséguldsrosa vätska raka linjer.
So very Chanel.Toppbetyg på flaskan!
 
Topp: apelsin, bergamott, apelsinblomma, mandarin
Hjärta: ylang-ylang, turkisk ros, jasmine, mimosa
Bas: vetiver, vanilj, opoponax, musk, patchouli, tonkaböna