Parfum d'Empire ett franskt, parisiskt parfymhus och är kanske det närmsta jag kommer ett slags "favoritparfymhus". Märket är skapat av Marc-Antoine Corticchiato och som doktorand i kemi och "parfymplantor" (alltså info från märkets hemsida) och ägare av märket, så har han full kontroll när det gäller framtagning av nya dofter. Några av mina favoriter av Parfum d'Empire och som jag kanske pratar mer om en annan gång, är krydd-skankiga Aziyadé, animaliska Musc Tonkin och fantastiska vodka-och amberberusande Ambre Russe. Nu till en annan favorit, rådissad av andra men inte av mig och fullproppad av varma blommor:
3 Fleurs.

Parfum d'Empire 3 Fleurs lanserades 2009 och syftar på 3 klassiska blommor inom parfymvärlden - ros, jasmine och tuberose. På fragrantica har användare gett parfymen snittbetyget 3,25 av 5 vilket ju är ganska dåligt men jag skulle lätt ge den mer poäng än så and I'll tell you why! 
 
 
Vid första sprayningen öppnar Parfum d'Empire 3 Fleurs upp väldigt fruktigt, som fruktkött och liksom rusigt och sött. Här finns verkligen något i doften som påminner om sommarens sötaste frukter och honungsmelon i synnerhet - ni vet som smaken när du tar ett bett i den honungsgula, geléliknande delen av honungsmelonen, den där bädden som kärnorna vilar på. Ja, öppningen är fruktig och söt men tack och lov inte söt som en Victoria's Secrets Body Mist eller som valfri Escada-doft, det vill säga som en syntetisk fruktcocktail. Obs inget fel om en gillar det men det är icke min kopp te...eller min typ av cocktail.
 
När den söta fasen av fruktnektar har stillat sig så är det dags för blommorna att göra entré och det gör de med rosen i centrum. Jag kan inte peka ut vilken typ av ros det är som märks mest i parfymen (även om det står att det i hjärtat är bulgarisk ros och ja, då är det väl så då, jag är ikke noen expert på ämnet) utan jag tänker mer på själva idén, föreställningen om en rosens doft...Rik, fyllig och med viss liten fräschör. 
Även om rosen står i centrum så märks jasminen genom den värme den skänker kompositionen. Tuberosen och ylang-ylang ger sötma åt doften. Även iris är med på ett litet litet hörn och bidrar till en viss, knappt kännbar torr träighet till 3 Fleurs, kanske även en liten aning tvålighet. Utan den kanske 3 Fleurs "bara" skulle vara som en flodvåg av rosenblad, jasminer och blomsteroljor.
 
 
En liten sidenote är att när jag var i Pompeji i februari tidigare i år så spatserade jag och min pojkvän omkring på antika kullerstensgator, gick in i urgamla bordeller, badhus, bagerier och tidigare bostadsvillor. Det var så otroligt vackert där och det är en plats jag gärna skulle besöka igen. Under besöket till Pompeji bar jag de droppar som var kvar i ett sample av Parfum d'Emire 3 Fleurs, och det hade jag sparat på i 2 år. När jag kom hem till Svea igen så bestämde jag mig för att köpa 3 Fleurs och jag kommer nog alltid att förknippa doften med hur jag kände mig på gatorna i den 2000 år gamla staden. Där och då kändes det lätt att fantisera ihop en inre bild av hur det kan ha känts att vara en vackert klädd och smyckad pompejansk adelsdam, flanerandes omkring på Pompejis gator indränkt i parfym från rosen-, tuberose-och jasminoljor på den tiden då Pompeji fortfarande var en levande och sprudlande stad. 
 
Fresk från Pompeji och House of the Golden Bracelet 
  
Jag kan lugnt konstatera att jag bär en viss svaghet för inbjudande, vällustiga och berusande dofter fyllda av sötma, glädje och blomster. Det är egenskaper jag gärna tillskriver Parfum d'Empire 3 Fleurs och därför har jag nog fallit som en fura för den. 3 Fleurs är absolut inte fräsch och transparent som en lätt försommarvind, som för med sig små pustar av nyutslagna körsbärsblommor och daggfriskt morgongräs...nej det är snarare en ganska "tät" (thick?) doft som påminner mer om svulstiga rosor, vinrusiga leenden och honungssötat rödvin. 3 Fleurs tar för sig och tar upp plats men inte på ett uppmärksamhetskrävande vis, utan snarare som att den har sin givna plats i sällskapet bland trädgårdens andra blommor. Det här är en doft jag älskar högt, som jag blir glad och kär av, som uppmanar till livsnjuterier, nöjeslystnad, romantiska äventyr och till att skamlöst låta sig berusas av livet och kärleken. 
 
On Top: Turkis ros, ylang-ylang, galbanum, mint
Hjärta ♥: Iris, geranium, tuberose, jasmine, bulgarisk ros
Bas: Vit musk, jasmine, tuberose 
 

Kommentera

Publiceras ej