Balmain Extatic Gold Musk var ett blindköp som gjordes i förra veckan. Jag vet att grejen med blindköp (det vill säga att köpa utan att någonsin ha doftat på parfymen eller provat den på huden) är att det kan bli helt jäkla fel. Det kan också bli helt jäkla rätt. Men oftast så skulle jag tippa på att det hamnar någonstans mitt emellan, och att den vanligaste känslan är någon slags varken-eller/likgiltighet. För mig i allafall. 
 
 
Jag köpte Balmain Extatic Gold Musk för att jag lockades av flaskan. Den är vit och blank med guldtext på framsidan och med en guldkork. Den har samma form som alla andra dofter ur Extatic-serien men är som sagt vit och lite finare...och lite mer vulgo-tacky (which I like). Jag kan föreställa mig Gold Musk stå och blinga tillsammans med rejäla pråliga guldsmycken på Kim Kardashians nattduksbord ungefär. Jag kan tänka mig en solbränd brud i gräddvit, väldigt tight kostym och långa vitlackerade naglar bära Gold Musk. Kanske med ett par plastiga skor med plexiglasklack på fötterna (åter igen dyker bilden av Kim Kardashian upp i huvudet och exakt varför vet jag icke då hon egentligen inte är någon som tilltalar just mig på något vis - men kanske för att hon varit med i någon av märket Balmains reklamkampanjer? osäkert). 
 
 
 Som ni som känner till Balmain Extatic redan har förstått så är Extatic Gold Musk en flanker på originalet. Näsan bakom doften är Sonia Constant (hon står bakom bland annat Narciso Rodriguez Fleur Musc for her, Tom Ford Orchid Soleil och en del kändisdofter) och den lanserades 2016. Den beskrivs som en Floral Woody Musk och detta ska såklart tala mer om! 
 
Balmain Extatic Gold Musk öppnar upp med toppnoter av något som min näsa uppfattar som gummiaktigt och kemiskt - alltså nu tänker jag på typ rengöringsolja till...eh en bilverkstad eller nåt? Något nästan bensinliknande? Bilden av att gå in i en skinande ren bilaffär med glänsande bilar med sprillans nya gummidäck dyker upp för mitt inre.  Den här gummiaktiga, plastiga rengöringslukten försvinner tack och lov efter en stund, för att lukta gummi, plast och vinyl är inte jag. Kan aldehyder åtstadkomma denna lukt av gummi och bensindränkta bildäck? Jag vet inte men de kanske är skyldiga till detta då de finns i toppnoterna. I'm no aldehyde expert. Dock tycker jag doftens initiala plast-gummi-syntetfas matchar flaskans utseende mycket väl. 
 
 
 Efter en stund blir doften mest mjuk, aningens krämig och ger mig en olfaktorisk känsla som är likvärdig med att bära en mjuk figursydd kofta i slinkigt material tillsammans med ett par något skavande plastskor med hög klack. En hint av sololja á la "tropisk doft" finns med i Gold Musk och likaså något lite pepprigt precis första minuten efter sprayning. Personligen hade jag önskat en mer krämig och nästan gräddig vit blomma, alltså mer tiareblomma i kompositionen för att jag skulle känna mig helt nöjd. Men det går ändå lite av blomma och mycket av mjuk musk finns ju ändå där, en musk som lämnar en mjuk hinna på huden. 
 
Balmain Extatic Gold Musk skulle kunna bäras på jobbet likväl som på lunchen eller hemma på soffan i din utslitna t-shirt - den lär inte offenda någon (förutom i början kanske, men det kan också vara min näsa som reagerar på det jag upplever som väldigt plastigt eller syntetiskt). Hållbarheten är som en kan förvänta sig av en Edt och på mig håller den ca 4-5 timmar åtminstone.
Flakongens utseende får 4 av 5 då jag uppskattar hur den kombinerar bling vs. enkelt på en o samma gång. Bra spray i munstycket, jämn och fin stråle!
Om jag skulle ge den här doften skulle den nog få 3 "helt ok" tiareblommor av 5. 
 
 

 
Topp ↑ Aldehyder, bergamot
Hjärta ♥ Akigalaträ (not framställd av patchouliolja), kashmirträ (en oljeblandning), tiareblomma
Bas ↓Sandelträ, musk, hartser
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej