Denna varma kväll sitter jag och lyssnar på musik av kompositören Ryuichi Sakamoto, specifikt albumet async och spåren ubi och solari. Det är så stillsamt, drömmigt och melankoliskt. Samtidigt sitter jag och tittar på några av mina favoritads när det kommer till parfymreklam och jag talar om de för Cacharel Anaïs Anaïs och Cacharel Eden. Av någon anledning matchar musik med bilder men det kan ju också ha att göra med att jag i detta nu sitter och lyssnar på just den här musiken + doftar på och skriver om de båda dofterna. 
 
 
Jag har fått hem 2 små flaskor av vardera doft, såna 5ml-flaskor. Det duger bra ibland när en inte vill ha en helflaska av en doft. Cacharel Eden börjar akvatiskt och fruktigt med en tydlig not av melon i toppen. Efter någon halvtimma-ish doftar Eden totalt harmlöst och soft som lätt parfymerat mjukmedel. Jag tycker mig också ana nån blandning av lite lakrits, något örtigt och kamomillte-liknande i bakgrunden, kanske med en liten blyg viol på kanten som garnityr. INGEN av dessa noter stämmer överhuvudtaget med de officiella noterna så antingen kan jag ej lita till 100% på mitt luktsinne, eller så luras notlistan...jag tror på det tidigare, hehe. 
Även om jag inte provat Eden någon gång eller haft den i mina eller närstående personers ägor, så känns den bekant i mitt doftminne. Troligen har jag känt den på någons hud någon gång i förbifarten, eller kanske uppfattat en pust av den från någons kläder på snabbköpet eller i skolan eller så. Doften känns inte 100% jag, kanske inte ens 50% men jag uppskattar den ändå för sitt "melonvatten" till en början och för sin oförargerliga mjukmedelsliknande örtkaraktär på slutet. 
 
Eden skapades 1994 av parfymören Jean Guichard. Den innehåller väldigt många noter precis som många dofter från 80- och 90-talet gjorde. 
 
Toppnoter Citron, bergamot, persika, mandarin
Hjärtnoter ♥ Jasmin, melon, tuberose, ananas, mimosa, ros, lotus, liljekonvalj, näckros
Basnoter cederträ, robiniaträ (black locust i Nordamerika), patchouli, tonkaböna, sandelträ
 
 

 
Cacharel Anaïs Anaïs lanserades 1978 och flera näsor var involverade i skapandet av doften - Roger Pellegrino, Robert Gonnon, Paul Leger och Raymond Challian. Anaïs Anaïs karaktäriseras av sin gröna, sträva tvålighet och det är inte otroligt att du någon gång bekantat dig med doften (kanske sett flaskan på nattduksbordet tillhörande en romantiskt lagd person med förkärlek för det klassiska, kanske uppfattat den när du kramat din mormor eller själv fått den i present som första parfym), då den idag betraktas som en av klassikerna bland dofter. Personligen åker jag 20 år tillbaka i tiden till 1997, då jag ibland hängde hemma hos min kompis storasyster, som också blev som min storasyster. Åh hon visste så mycket om livet med sina 19 år och var som ett orakel av kunskap som mitt 12-åriga jag frågade ut om än det ena, än det andra. I hennes badrum hade hon en totalt fullastad badrumshylla som var till bredd och höjd fylld med make-up borstar, parfymer, tamponger, puderdosor, necessärer och hårprodukter. En av de parfymerna hon hade framme var en flaska Anaïs Anaïs och även om jag inte tyckte att den doftade lika gott som flaskan var söt, så brukade jag ändå i smyg sno åt mig några spray av den när jag var på besök. Den kalla, vita porslinsliknande flaskan med silverkork kommer nog alltid att påminna mig om denna fina person och barndomsvän, Matilda. 

Jag har mycket svårt att urskilja noter i Cacharel Anaïs Anaïs, från början till slut. Till en början doftar den tvåligt och strävt grönt på huden men jag kan inte säga vilka noter som är framträdande, tyvärr. Anaïs Anaïs är mer en känsla och det är känslan av att förstrött ta sig fram i en trädgård under en daggvåt sommarnatt, och känna doften av kraftiga mörkgröna blomblad och sträva växtstjälkar. Framåt gryningen gör tvåliga blommor entré och visar sin kryddiga och varma karaktär. Liljekonvaljen håller doften strävt grön till en början. Liljan i doften är inte krämig eller påträngande utan klassiskt tvålig, tänk doften av en hård bit vit vål som ligger förpackad i silkespapper i en vacker gammaldags pappask. Slutligen träder varm nästan pepprig mossa fram på huden. 
 
 Om jag skulle beskriva Cacharel Anaïs Anaïs med ett enda adjektiv så skulle jag välja drömmig. Allt från reklambilder till doft och känslan av doften är drömmiga. Och drömmighet är något jag högt uppskattar.  
 
Även i Anaïs Anaïs är noterna mååånga. Let's check them out!
 
Top Hyacint, apelsinblomma, lavendel, galbanum, kaprifol, vit lilja, svarta vinbär, bergamott, citron
Hjärta ♥ Iris, tuberose, nejlika, kaprifol, marockansk jasmine, ros, orris rot/violrot, lilja
Bas Musk, amber, patchouli, sandelträ, cederträ, rökelse, mossa, vetiver, läder 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej