Om den stilepok som kallas rokoko (efter franskans rocaille som betyder "oregelbunden klippformation" - thank's wiki!) var en årstid, så skulle den vara en blommande ljus junidag (kontrast till det gråa maj vi befinner oss i). Rokokon blomstrade och frodades i mitten av 1700-talet och är min topp 3 favoritepok: ljusa färger och kurviga former, användandet av blommönster på kläder, tyger, arkitektur och dekor, alla lekfulla moucher, pudrade ansikten, silkesskor och flirtiga nöjeslystenhet tilltalar mig enormt (jag väljer att blunda för det mindre roliga just nu). Rokokon kallas ibland för "sen barock" men det är enkelt att skilja på de två stilarna - i rokokon som ju var ett barn av 1700-talet, inspirerades man av snirkliga former hämtade från naturen, såsom blommor och blad, vinrankor och snäckor till exempel. Guld och pastellfärger matchades med influenser och formspråk från Kina och andra länder i framförallt Östasien ("orienten"). Om ni har sett filmen Marie Antoinette så vet ni vad jag menar. Rokokon är en lekfull period och en pastellfest utan dess like. 
 
Historiae Bouquet du Trianon är inspirerad av den franska drottningen Marie Antoinettes (1755-1793) trädgård vid hennes lilla slott Petit Trianon, som ligger i närheten av det stora slottet Versailles där hon också bodde. Petit Trianon blev drottningens tillflyktsort där hon kunde lajva lantliv och odla alla sina favoritblommor i sin lilla trädgård. Bouquet du Trianon är skapad av parfymören Bertrand Duchaufour år 2012 och parfymhuset Historiae är ett franskt parfymhus med hittills 8 dofter i sin arsenal, alla inspirerade av historiska epoker eller personer. På Historiaes hemsida kan en läsa det här om doften Bouquet du Trianon: 

"On August 15, 1774, King Louis XVI makes a wonderful gift to his wife Marie-Antoinette : « You love flowers, I have a bunch to offer you : the Petit Trianon. » At Trianon, Marie-Antoinette created a haven of intimacy that allowed her to escape the etiquette. She indulged her taste for country-style patterns and pastel colors." 
 
 
 
 Bouquet du Trianon öppnar upp grönt och friskt och med något som för tankarna till liljekonvalj och andra friska, krispiga vårblommor. Ganska snart tar vaxartad sötma över kompositionen och detta doftstadium påminner mig om de soliga vita blommor indränkta i varm honung, som vi finner i Elie Saab Le Parfum. Här är blommorna dock betydligt sötare och med tuberose och kaprifol i huvudroll. Grönskande noter håller sig i bakgrunden till en början och även bivax finns med på ett hörn - den åstadkommer den sirapssöta honungstonen som jag tycker mig uppfatta. Minns ni såna där ljus gjorda av bivax? Gula, rutiga och liksom sega i konsistensen. Min mamma hade alltid såna hemma och de inhandlades på marknader där det alltid fanns ett stånd som sålde produkter gjorda av och med honung i...kola, läppbalsam, tvålar och så såna ljus bland annat. Minnena. 
 
I mitten och slutet av doftens utveckling tycker jag att det är den söta kaprifolen och tuberosen som hela tiden står i fokus. Om den här sötman hade en färg skulle den gå i ceriserosa och ljusgrönt, och bete sig som en dansande liten fjäril på huden. Jag har aldrig besökt Petit Trianon som var Marie Antoinettes lilla tillflyktsort men hon sades ju älska blommor och det gör jag med. Historiae Bouquet du Trianon är en riktig blomsterdröm som ger samma känsla som att uppleva en vack junidag. I min fantasi så tror, hoppas och önskar jag att den känslan en får av att bära den här doften på huden, är en liknande känsla som Marie Antoinette hade när hon låg och slappade i gräset i trädgården utanför sitt lilla slott. 
 
 
Det är maj månad nu och allt jag längtar efter är att solen ska titta fram och att jag får trä på tunna sandaler på mina bara fötter. Så ser det inte ut just idag för när jag tittar ut täcks hela himlen av en ljusgrå massa, det blåser och regnar om vartannat och temperaturen får mig att huttra. Jag bär gärna Bouquet du Trianon dagar som dessa, när det är mulet och kallt utanför fönstret och syrenbuskarna ännu inte har börjat blomma. Jag längtar efter solsken och ljumma brisar, efter bekymmerlösa dagar då en utan grubbel bara ligger på en filt i en solig blomsterpark med en bra bok, lite hångel, bubblande rosévin och mogna jordgubbar som sällskap. Inte helt fel?Ge mig mer kaprifoler, tuberoser, gröna blad, rosor och saftiga citrusklyftor tack. Ge mig känslan av att befinna mig i Jean-Honoré Fragonards målning The Swing (1767). Jag är glad att åtminstone en doft kan framkalla den sortens känslor i mig. 
 
Förpackningen då, alltså flaskan? Den är egentligen ganska alldaglig och ser mest ut som en flaska vars enda syfte är att fungera som kroppen som håller inne vätskan...eh. Jag har en 15ml "purse spray" av Bouquet du Trianon och den kommer med en tillhörande liten svart sammetshölje. Varken helflaska eller purse spray har ett utseende som ropar "köp mig nu". Hållbarheten är kanske några timmar på min hud, vi drar till med 3-4...som en kan förvänta sig en av en Eau de Toilette (det vill säga oftast inte lika lång hållbarhet som en olja eller en Eau de Parfum, men starkare än en cologne). 
 
Ska vi ta en titt på alla noter i kompositionen? Det gör vi!

I Toppen finner vi freesia, svartvinbärsblad, mint, galbanum, mandarin orange (mandarin apelsin? apelsin mandarin?), bergamott och citron
I Hjärtat ♥ har vi kaprifol (honeysuckle), ros, bivax, ylang-ylang, tuberose
I Basen finns sandelträ, ceder, patchouli, vetiver, ambra och musk  
 
 Hos den fina välsorterade parfymbutiken Fragrance & Art kan du beställa samples på alla Historiaes dofter för en billig peng. Utöver det finns även en mängd andra intressanta och bra parfymhus representerade. Ett tips!

Kommentera

Publiceras ej