Vad vet jag om kolibrier egentligen? Inte så värst mycket. På hela den amerikanska kontinenten lever de sina små liv och de kan flyga än hit, än dit och fram och till och med baklänges. De har en lång näbb och med den suger de upp all that precious nectar från blommorna. Små och färgglada är de och vackra att se på. Dofterna från kanadensiska nichedesignern Zoologist (för närvarande finns 9 st, kolla in alla vackra djurflaskor på Zoologists hemsida Här) är alla inspirerade av olika djur eller än mer, djurens olika miljöer. Kort utdrag om detta:

"Zoologist does not aim to capture just an animal's own scent, but the scents of its environment and diet. Thus, Bat is composed of "soft fruits, damp earth and minerals." (läs mer here
 
 
När jag bär Zoologist Hummingbird så börjar jag lite osökt (men inte helt osökt) att tänka på Elisabeth Gilberts roman Alma Whittakers betydelsefulla upptäckter (bok). Huvudkaraktären i berättelsen är Alma Whitaker, född 1800 i Philadelphia, botaniker till yrket och uppväxt bland diverse tropiska plantor, växter och mossor. Hon är förälskad i en man som i sin tur är förälskad i orkidéer och hans passion är att skapa fantastiskt detaljerade illustrationer av dessa blommor. Under olika resor till bland annat Tahiti, beskrivs blommor som gardenia, tiare, jasminer och vaniljorkidéer och detta får mig i sin tur att tänka på kolibrier. Kolibrier och tropiska blommor → makes me think of Zoologist Hummingbird. En av mina favoritkonstnärer är förövrigt Martin Johnson Heade som levde på 1800-talet och han målade helt utsökta tavlor med motiv av framförallt kolibrier och tropiska blommor. Böcker, konstverk...
 
Förståelig koppling va? 
Nåväl, vidare till doften!
 
Martin Johnson Heade, Orchid with Two Hummingbirds, 1871. härifrån 
 
Zoologist Hummingbird skapades 2015 av parfymnäsan Shelley Waddington. Doften beskrivs på fragrantica som Floral/Fruity/Gourmand och det säger jag väl inget särskilt om, även om jag upplever doften som betydligt mindre gourmand än blommig och fruktig. Hummingbird är doften som om den skulle ha en färg, skulle vara ceriserosa, turkos, kleinblå, smaragdgrön, solrosgul och ljusgrön. Alla möjliga klara och starka färger, precis som en riktig kolibri. Eller som en sagoträdgård i technicolor
 
Hummingbird öppnar upp sött samt med en ton som påminner om något både aningen beskt, bittert och syrligt. I min näsa påminner det om doften av bränt gummi. Jag tror körsbären och syrligt äpple är skyldig till denna min näsas upplevelse! Körsbär i parfymer och som smaksättare i ätbara ting, när det inte the real deal alltså, är inte något jag vanligtvis suktar efter. Turligt nog bleknar den här brända gummiaktiga doften och istället tar blomster av olika slag över kompostionen. Blommorna är ljusa, lätta och eteriska med söt kaprifol och syrener i centrum av doften. Efter ett tag återstår mest ett mjukt, fruktigt moln av ljusa rosa blommor på min hud. Ibland tycker jag att det är superenkelt plocka ut en not, 3 noter, alla noter i en doft och en är tvärsäker och bara "yes, här har vi garanterat viol" (okej, viol är ju en enkel not att urskilja...) eller "mmm! det doftar rulltobak!". I Hummingbird har jag väldigt svårt att plocka ut enskilda noter och doften känns rätt mycket som en enda röra - men det är en fin, saftig och färgglad röra. 
 
Jag tänker att Hummingbird passar ypperligt för juninätter och glittrande försommartid, då allt står i blom och fåglarna kvittrar som aldrig förr utanför fönstret. Det är en härlig tid att leva och en vill bara suga åt sig av all söt nektar som ligger som ett sprudlande fluff i luften. Hummingbird är sprudlande, skimrande och lite vimsig i sin karaktär och efter att ha smakat på alla blommor och frukter i den sprakande trädgården, lägger den sig som ett ljust rosa moln på huden. Om jag var en kolibri är det precis så jag skulle bete mig och det är den känslan jag får av att bära Zoologist Hummingbird. 

 
 Antalet noter i denna söta lilla blandning är inte få till antalet. De spretar åt alla håll likt fyrverkerier...men sen är ju fyrverkerier också väldigt härliga att titta på.

I toppen hittar vi äpple, liljekonvalk, syren, citrus, körsbär, violblad, ros, plommon och päron. 
Hjärtat består av tulpan, pion, mimosa, kaprifol, honung och ylang-ylang. 
I basen hittar vi slutligen musk, mossa, amber, white woods, sandalwood, vispad grädde och coumarin. 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej